Planificació i seguiment
La responsabilitat en l’elaboració, seguiment i modificacions del pla d’acció tutorial recau en un conjunt de persones: l’equip directiu, coordinació d’orientació, coordinació de nivell, psicopedagogia, tutores i tutors triats de manera acurada i equips docents.
Objectius
El que es pretén amb el pla d’acció tutorial és aconseguir que l’alumnat :
• Es pugui sentir integrat en el grup i en el centre.
• Aprengui a relacionar-se de manera correcta i enriquidora amb companys i professors.
• Segueixi un procés positiu de creixement i maduració personal.
• Vagi adquirint coneixements que li permetin aprofitar al màxim les seves capacitats. • Sàpiga triar en cada moment l’itinerari acadèmic més apropiat a les seves preferències i aptituds.
Continguts. Seqüenciació. Metodologia.
Els continguts del pla d’acció tutorial són el conjunt d’activitats d’acollida, d’orientació personal, acadèmica i professional que s’adrecen a l’alumnat. L’exerceix de forma compartida tot el professorat del grup (l’equip docent) i el coordina i dirigeix la persona tutora del grup.
Les activitats d’orientació personal tenen especial importància en el cas que es detectin problemes d’adaptació i de relació, així com en els casos d’alumnes procedents d’àmbits culturals i socials diferents del nostre.
S’organitzen periòdicament reunions de tutors de cada nivell i reunions de l’equip docent de cada grup per coordinar, concretar i revisar el desenvolupament de les diferents activitats. Considerem fonamental que abans de començar cada curs, i d’una manera molt especial el primer de l’etapa de secundària, hi hagi un traspàs d’informació completa sobre cada estudiant mitjançant entrevistes entre tutories del curs anterior i del nou.
Treball amb les famílies
L’acció tutorial ocupa un primer pla en la nostra pedagogia i creiem que complementa la tasca educativa per excel·lència, la de les famílies, per això és molt important el contacte dels pares amb el tutor, tant per compartir informació com per reflexionar junts sobre l’evolució de l’alumne i vetllar per una educació amb llibertat, autonomia i responsabilitat.
Abans d’acabar el curs, l’equip directiu es reunirà amb les famílies de l’alumnat que l’any següent iniciarà els estudis de 1r d’ESO a l’institut per tal d’explicar en profunditat el funcionament del centre.
A mitjans d’octubre es convocarà una reunió amb totes les famílies de cada grup- classe per tal de fer una presentació de l’organització general del curs, comentar les característiques específiques del nivell, explicar el pla d’acció tutorial, lliurar informació sobre les activitats complementàries i donar a conèixer els mecanismes de comunicació entre les famílies i l’institut. En el cas de 3r i 4t d’ESO, hi ha reunions d’orientació amb l’alumnat i les seves famílies per als estudis posteriors, siguin o no al centre.
El tutor o tutora es reunirà individualment amb les famílies sempre que calgui, a requeriment seu o de la pròpia família, en funció de les necessitats que es detectin.
Finalment, cal dir que els pares i mares poden participar activament en la vida del centre a través de l’AMPA i dels seus representants en el consell escolar. Periòdicament els representants de l’AMPA es reuneixen amb l’equip directiu per tal d’intercanviar opinions, detectar necessitats i coordinar les propostes i activitats.
Treball amb l’alumnat
Valorem molt la tutoria individualitzada. Per fer-la possible juntament amb la tutoria col·lectiva, s’ha assignat a 1r i 2n d’ESO professorat encarregat del Pla Lector. Als altres cursos, el calendari d’acció tutorial afavoreix l’atenció individualitzada.
A través de les entrevistes personals de tutoria es pot atendre l’alumnat tenint en compte les seves particularitats, se’l pot ajudar a conèixer-se, a planificar les tasques acadèmiques, a seleccionar el seu currículum, a prendre decisions, a responsabilitzar-se del seu treball i de la seva actitud.
Amb l’hora setmanal dedicada a tutoria de grup, el tutor (o la persona encarregada del Pla Lector), fent de representant de tot l’equip docent, facilita la participació activa, crítica i responsable del grup en el seguiment acadèmic, programa i distribueix tasques entre els alumnes, té cura dels hàbits d’estudi, fomenta el respecte, la bona relació entre companys i entre alumnes i professors. Cada nivell té un tema general al voltant del qual es desenvolupen activitats durant les tutories: setmanals de grup.
Aquests temes són :
A primer:
- Acollida al centre i pla lector (visita a la biblioteca Clarà)
- Programa PASE. Prevenció del tabaquisme. –
- Prevenció del mal ús d’internet.
Coneixement i cohesió del grup, presentació dels espais i de les persones que intervenen en el funcionament de l’institut. Acceptació de les normes de convivència. Planificació de l’horari de classes i de treball personal. Tècniques bàsiques i hàbits d’estudi per a l’entrada a la secundària. Fomentar hàbit i gust per la lectura.
A segon:
- Convivència i pla lector –
- Programa Canvis. Hàbits alimentaris. –
- Prevenció del mal ús d’internet.
Normes de convivència. Amistat i companyerisme. Acceptació de l’altre i tolerància. Col·laboració i treball en grup. El grup classe com a grup de treball i espai de convivència. Fomentar l’hàbit i el gust per la lectura.
A tercer:
- Primers auxilis i accidents domèstics (Hospital Plató).
- Programa sobre desigualtats, exclusió i pobresa.
- Prevenció de la violència de gènere. Els paranys de l’amor. 7
Institut Montserrat Aprofundiment en tècniques d’estudi. Aprendre a aprendre. Orientació personal i acadèmica envers el currículum de quart i els estudis posteriors.
A quart:
- Orientació.
- Educació viària (Guàrdia urbana, Institut Guttmann).
- Multiculturalitat i acceptació de la diversitat cultural
Orientació personal i acadèmica. Informació sobre els batxillerats i els cicles formatius. El món de l’ensenyament i el món del treball.
Valorem molt, també, la participació de l’alumnat en la vida del centre. Es fan reunions de delegats per coordinar i realitzar determinades activitats conjuntes: campanyes de solidaritat, de neteja, de conservació del jardí, activitats de final de trimestre, carnestoltes, jocs florals, etc.