OFERTA EDUCATIVA – ESO

Ordinadors i tauletes

FAQ: PREGUNTES (AMB RESPOSTA) MÉS FREQÜENTS RESPECTE ALS DISPOSITIUS DIGITALS A L’ESO

Perquè no cal que sigui un ordinador: pot ser un ordinador portàtil, però també pot ser una tauleta. Ara per ara el mòbil no el contemplem com a dispositiu d’ús educatiu generalitzat a l’ESO

Cal que cada alumne en tingui un perquè és una eina educativa d’ús individual, amb els programes i aplicacions educatives pròpies, sessions, emmagatzematge…

Perquè tot i que dificulta la gestió de l’aula, el sistema BYOD (inicials de l’expressió anglesa Bring Your Own Device, que vol dir Porta el Teu Propi Dispositiu) permet adaptar-se a la conveniència i necessitat de cada alumne i família (tipus de dispositiu, economia, aprofitament, pes de l’aparell…).

Perquè els materials i recursos digitals funcionen amb uns estàndards mínims, i cal garantir que tots els alumnes hi puguin treballar. Això fa referència al sistema operatiu, però també a altres especificacions tècniques i ergonòmiques.

Perquè l’experiència ens diu que és el més flexible i compatible amb l’ús que en fem. Això no vol dir que no pugui ser Android (en el cas de tauletes) o OS X d’Apple (cas d’iPads o ordinadors Mac), però en aquests casos pot haver-hi petits problemes de configuració que resoldríem.
Puc aprofitar un dispositiu que ja tenim o cal comprar-ne un de nou?
Si compleix els requisits mínims, es pot aprofitar un dispositiu antic.

No, podeu anar allà on us vagi més bé. D’aquesta manera, podeu comprar a la botiga que us faci unes condicions més favorables. Tingueu en compte que darrere de diferències de preu de vegades hi ha diferències de servei.

A totes o quasi totes, segons el curs i el moment de l’any. Tingueu present que els dispositius digitals són un recurs didàctic més, no pas l’únic.

Molt sovint, però cada dia no. Hi haurà períodes en què es farà servir més i d’altres en què es farà servir menys, perquè és funció de les activitats i dinàmica de les classes. De tota manera, la finalitat del dispositiu és ser utilitzat a l’institut, per la qual cosa, com qualsevol altre recurs (llibres, calculadores, material de dibuix…) caldrà dur-lo sempre que ho requereixi el professorat.

De diverses menes: llibres digitals, subscripcions, Entorn Virtual d’Aprenentatge (EVA) tipus moodle amb materials preparats pel professorat del centre, aplicacions, vídeos, pàgines web, Google Drive, formularis…

També. Com s’ha dit abans, els materials digitals són un recurs educatiu més, però no l’únic, i en ocasions compartirà protagonisme amb els més tradicionals: llibres en paper, feines manuals, premsa, classes magistrals, xerrades, etc.

El bàsic d’un ordinador: un paquet d’ofimàtica, un visor de documents pdf, un navegador, reproductor multimèdia… No hi patiu massa si no sabeu si hi està instal·lat, sempre trobarem alternatives gratuïtes suggerides pel professorat a classe perquè l’alumnat pugui instal·lar-ho, si cal, des de casa.

Tos aquells que cal comprar es gestionen entre l’AMPA i l’institut. La resta seran proporcionats pel professorat, o bé l’alumne rebrà les instruccions per obtenir-los.

Sí, el centre compta amb una xarxa wifi proveïda pel Departament d’Ensenyament. Algunes vegades no funciona tan bé com ens agradaria a tots (i en aquest cas hi haurà activitats alternatives a la classe), però normalment permet fer tot el que s’ha proposat el professor.

No. El propi departament gestiona i té instal·lats uns filtres que no permeten l’accés a determinades pàgines (temàtiques inadequades, xarxes socials que els puguin distreure…).

El dispositiu només té finalitat educativa, per tant cal tenir-hi instal·lat només el programari i les aplicacions que es demanin des de l’institut. La instal·lació d’altres aplicacions pot afectar el funcionament de l’aparell i fins i tot la xarxa wifi.
Igualment, no es permet fer descàrregues ni actualitzacions de programari des del centre, atès que afecta el rendiment de la xarxa wifi.

Informeu-vos de la garantia que teniu contractada: termini, cobertura… i aneu al servei tècnic que us correspongui. També és important que sapigueu
si, a través d’alguna assegurança com ara la de llar, teniu cobert algun problema amb el dispositiu, com ara robatoris o ruptures fortuïtes.

Depèn. Com que a casa cal fer treballs més acurats, si l’alumnat utilitza a classe una tauleta, convé que disposi d’un ordinador amb connexió a internet a l’abast (que pot ser l’ordinador familiar). A les biblioteques públiques, i a la de l’institut també n’hi ha, per si un dia fallés el de casa.
Si ja utilitzen un ordinador portàtil a l’institut, no cal que a casa en facin servir un altre.

PRESTACIONS MÍNIMES DELS DISPOSITIUS

Són les mateixes que en cursos anteriors. Probablement, si us cal comprar-lo, les prestacions seransuperiors.

.ProcessadorWifiMemòria RAMDisc durSOPantallaAltres
TabletMínim Dual CoreIEEE 802.11b/g/nMínim 2GBMínim 32 GBAndroid 7.0/- Windows 8-1010.1″
OrdinadorCeleron Dual-CoreIEEE 802.11b/g/nMínim 2 GB (4 GB recomanat)320 GBIOS(Apple) Linux- Win7/8/10-OS X11.6″-15.6″Sistema recuperació

MODELS PROPOSATS COM A EXEMPLE

Aquests models són purament orientatius i només estan posats com a exemple. Podeu trobar-ne d’altres que compleixen els requisits mínims.

Ordinadors:

ACER TRAVELMATE B117-M, B-118R, B-118RN i P238M
LENOVO THINKPAD 11E, 11E YOGA , 100e i 300e

Us recomanem que feu servir aparells amb el sistema operatiu Windows.
També trobareu altres opcions de las marques Toshiba, ASUS,  etc.

En cas de disposar d’un aparell és imprescindible que no tingui més de 4 anys.

Podeu demanar informació, entre d’altres, a les botigues referenciades, amb les quals l’institut treballa:

PROCESOS
Rabassa, 62
08024 Barcelona 932107910

TECMAN
Plaça de Narcís Oller, 6
08006 Barcelona 932922212

FDOS SOFTWARE, S.L.
Espronceda 136
08020 Barcelona 933071555