Un institut inclusiu és el que proposa activitats on es contemplen els diferents nivells i maneres de treballar de l’alumnat. El SIEI se suma als suports universals i addicionals per la inclusió al centre dels nostres alumnes amb NEE. El SIEI pretén fomentar l’autonomia i les habilitats socials, treballant amb els elements curriculars i amb les adaptacions necessàries perquè siguin aprenentatges significatius i esdevingui una experiència positiva per l’alumnat.
El SIEI ha de ser per l’alumnat un espai de maduració i creixement, un espai “AMABLE” on es trobin a gust, recolzats i escoltats.
Els alumnes tenen un horari de treball, a l’aula ordinària (AO) o a l’espai SIEI que resta obert per qüestions puntuals.
A l’ aula ordinària els alumnes SIEI necessiten un acompanyament i una guia per part del professorat que imparteix la matèria. El SIEI ofereix:
- Un suport presencial a l’AO (horari pactat).
- Atenció personalitzada de l’alumne a l’espai SIEI (horari pactat).
- Suport per al professorat:
- Suport i/o elaboració conjunta amb el professorat de Plans Individualitzats.
- Elaboració i adaptació de materials, (un cop pactat i treballat amb el professorat)
- Coordinació amb les famílies i els professionals externs.
- Programacions d’activitats i acompanyament a les sortides.
Tot l’alumnat amb SIEI compta amb un PI (Pla Individualitzat) un document que recull totes les mesures necessàries per a que l’alumne segueixi el curs: personal de suport, horaris, objectius, avaluació (que es farà en relació als objectius proposats) i altres.
Aquest PI respon a les necessitats individuals de cadascú i pot requerir una adaptació dels objectius i continguts de les matèries, una adaptació de tipus metodològic o ambdues coses.
Per algunes matèries, l’alumnat amb SIEI necessita un material més proper, menys abstracte i molt visual però sobretot, una proposta de treball que li doni sentit al que estan aprenent.
El SIEI ofereix també un acolliment i orientació per a les famílies per tal d’anar tots junts en l’educació dels seus fills i filles. Considerem clau una comunicació propera i continuada.
Que diuen els alumnes…
Si tens dificultats en alguna matèria aquí t’ho expliquen i ho entens.
És un aula acollidora perquè l’hem personalitzat, està decorada. És un aula més light, treballes però també ens divertim
No cal estar tot el dia aquí. Com a màxim 3 o 4 hores al dia. Com que hi ha pocs alumnes és més fàcil participar.
Quan els profes entren a l’aula (AO), al començament m’agradava i em sentia més còmoda. Va bé un adult que conegui el lloc. T’ajuda a agafar el ritme. Si ets tímid t’animes a parlar. Hi ha matèries que em sentiria millor si vingués algú. En altres no ho necessito i em sento invadida”.
A vegades no m’agrada venir però d’altres sí perquè faig feina de la vida.
M’agrada els llibres que hi ha i les col·leccions.
És un lloc més reduït que la classe normal, en aquest lloc ajuden més a les persones que els hi costa molt aprendre, també pots anar-hi si estàs trist o enfadat i aquí t’escolten.
És una sala on juguem i estudiem. No m’agraden les assignatures que faig, només educació física i una mica les matèries pràctiques per saber que vull ser de gran. M’agradaria fer més jocs divertits…
Links d’interès de l’escola inclusiva